שימוש במבער לצורך איטום גגות

חומרים ביטומניים לאיטום גגות בדרך כלל דורשים שימוש במעבר לצורך יישומם בשטח. בשנים האחרונות מתפתחת התפיסה כי עבודה עם אש לא תמיד שווה את הסכנות שהיא טומנת בחובה. לא מעט שריפות התפתחו בעבר כתוצאה מעבודה לא נכונה עם אש פתוחה על גגות לצורך יישום חומרי איטום וכיום ישנה הבנה שניתן להשתמש גם בשיטות אחרות.

היתרון המרכזי בשימוש בחומרי איטום עם מבער הוא העלות הזולה. מדובר בחומרי איטום זולים יחסית, עם התקנה זולה ופשוטה. מסיבה זו ישנם קבלנים רבים שבוחרים כן לעבוד בשיטה זו, על אף הסכנות הטמונות בה.

חשוב לדעת שחברות הביטוח, המודעות כיום לסכנות, דורשות פוליסה מיוחדת ויקרה לצורך הענקת ביטוח לסוג כזה של עבודה, מה שבעצם מנטרל את היתרון של העלויות הזולות. למרות זאת, ניתן לראות לא מעט קבלנים שעוקפים את השיטה ובוחרים בדרך הזולה ללא ביטוח- מה שהופך את המצב למסוכן עוד יותר. מעבר לנזקי שריפות, שעלולות לפרוץ בשיטה זו, ישנם חסרונות בולטים נוספים.

כשל בתפרים ומים נודדים באיטום עם מבערים

כאשר מתקינים יריעות ביטומניות על גגות שינה שיטה מסוימת בה מרתכים אותן אחת לשניה. בסיומה של יריעה אחת יש ליצור חפיפה של כעשרה ס"מ עם היריעה הבאה אחריה ולרתך אותן אחת לשניה.

השימוש במעבר בנקודות חיבור אלו הוא מסובך ביותר. כל טעות קטנה עלולה לגרום לנזק משמעותי בתפר החיבור- חימום יתר יגרום לסדיקה של היריעות וחימום נמוך מדי יפגע ביכולת החיבור של היריעות.

בשני המקרים, מדובר במצב בו יתאפשרו דליפה וחדירה של מים לתוך שכבת האיטום. כאשר אוטמים גג שלם בשיטה זו, הסיכוי שיווצרו כשלים בחלק מהנקודות הוא גבוה.

בנוסף, השימוש במעבר מגביר את הסכנה בהתפתחות תופעה שנקראת "מים נודדים". כאשר מבצעים חידוש איטום גגות ומניחים שכבת איטום חדשה על הישנה, קיים סיכוי לחדירה של מים בין שתי השכבות.

זה קורה בעיקר במקומות בהם יש חיבור של חומר האיטום עם מתקנים שונים על הגג, בהם האיטום לא מתבצע בצורה יסודית מספיק.  נקודות חיבור אלו, שאינן בטוחות במאה אחוז, יוצרות את הפוטנציאל לחדירה של מים שימשיכו להיות כלואים בין שתי שכבות האיטום.

קשה מאוד לזהות מצבים כאלו כיוון שנקודת החדירה של המים והמקום בו הם מצטברים הם בדרך כלל שונים. לעיתים ניתן לזהות את הבעיה רק לאחר שנזק גדול כבר נגרם לשכבת האיטום ולגג עצמו.

לסיכום, שיטת האיטום באמצעות מבער היא אפשרית רק כאשר היא מתבצעת בצורה יסודית ומושלמת, על ידי קבלן מקצועי בעל סטנדרטים גבוהים במיוחד. ניתן לאטום היום גגות באמצעות חומרי איטום ביטומניים שניתנים ליישום קר, ללא צורך בשימוש במבער וכך להפחית באופן משמעותי את הסכנה.